”Teatern är bäst, för mig åtminstone”
– Det går inte mer att sluta. Jag har fått lära mig så mycket att jag inte kan förstå. Jag har teatern inom mig själv, det är en fin sak till att börja med.
Med de orden inleder Ragnar Bengtström, skådespelare på DuvTeatern, intervjun när Stiftelsen Tre Smeders kommunikatör träffar representanter från DuvTeatern en vårig dag i Helsingfors.
DuvTeatern, som grundades år 1999, och därmed firade sitt 20-årsjubileum 2019, är teatern där scenkonstnärer med olika funktionsvariationer möts. Här tar skådespelarna plats och styr verksamheten genom sina egna ambitioner. Finns det intresse som skådespelare, så finns det också jobb.
– Genom vår verksamhet berättar skådespelarna sina historier på sitt eget sätt och ur sitt eget perspektiv, säger Mikaela Hasán, konstnärlig ledare och regissör på DuvTeatern.
Glädjen att få stå på scen, spela teater och vara en del av en stor gemenskap lyser igenom hela intervjun. Föreställningarna formas tillsammans med skådespelarna. Ett kommande manus tas fram utifrån skådespelarnas tankar och idéer, ofta med improvisationer som hjälpmedel. Processerna kan vara lite längre, vilket behövs för att komma fram till vad man vill berätta och hur man ska göra det. DuvTeaterns huvudsakliga språk är svenska men också stödtecken används. DuvTeatern samarbetar även med finskspråkiga och internationella aktörer.
– Teatern är bäst, för mig åtminstone, säger Bengtström med ögon fulla av liv och berättar att han varit skådespelare i snart 11 år. Därtill har han även varit med och skrivit manus för flertalet föreställningar samt skrivit poesi.
20-årsjubileet firades med en verklighetsbaserad saga
20-årsjubileet firades genom föreställningen I det stora landskapet – en sagolik familjekrönika, i samarbete med Svenska Teatern, Resonaarigroup och Wegelius Kammarstråkar.
Föreställningen, som blandade saga och verklighet, handlade om ett tvillingpar som föddes i en kunglig familj. I sagans land var allt som vanligt, så som det brukar vara. När kungen och drottningen fick sina tvillingprinsessor, och barnmorskorna märkte att den ena prinsessan inte var alldeles vanlig, påbörjades en berättelse som speglade hur samhället, historiskt och idag, förhåller sig till den som av omgivningen inte ses som ”alldeles vanlig”.
– Det finländska teaterfältet behöver våra skådespelares scenuttryck och berättelser, säger Sanna Huldén, verksamhetsledare på DuvTeatern. Vi behöver fler perspektiv på varandet, både som människa och som konstnär, tillägger hon.
Att möta publiken, och publikens uppskattning är något som ofta dyker upp under intervjuns gång. På DuvTeatern hoppas man att publiken får en spännande upplevelse och nya insikter och lärdomar genom föreställningarna. Känslan av att se Svenska Teatern fullsatt med en publik som tog emot dem med stora applåder kommer flera gånger upp under intervjun och sprider en varm känsla i rummet.
– Publiken är väldigt viktig för oss, såväl som långsiktigheten i vårt arbete, kommenterar Huldén. Vi vill gärna vara med och skapa ett öppnare teaterfält och samhälle, men påverkan kräver sin tid, det tar många år att skapa förändring. För att skapa förändring behövs ambitiösa skådespelare som Ragnar, fortsätter hon.
– Det här är mitt hem om jag ska vara ärlig, säger Bengtström spontant.
Mer än bara en teater
DuvTeatern är verksam inom många olika områden och genrer inom teaterfältet. Med intresset och nyfikenheten att lära sig något nytt har flera samarbetsprojekt med andra teatrar och organisationer tagits fram för att både utbyta lärdomar och njuta av att spela teater tillsammans på olika sätt.
Exempel på tidigare samarbetsprojekt är föreställningen Den brinnande vargen – en soaré med DuvTeatern, en samproduktion med Klockriketeatern som gjordes tillsammans med poeterna Claes Andersson och Tua Forsström, där Bengtström också medverkade. Projektets tema var finlandssvensk poesi och skådespelarna skrev materialet och berättelsen, som även resulterade i en diktbok som gavs ut av Schildts och Söderströms förlag.
Under coronapandemin var teaterbranschen hårt drabbad och DuvTeatern hamnade i en mycket allvarlig ekonomisk situation. Genom ovärderligt tilläggsstöd från en grupp finansiärer kunde DuvTeaterns verksamhet trots allt fortsätta. Bekräftelsen från finansiärerna att verksamheten är viktig och behövs gav hopp om att hitta lösningar för framtiden.
– Vi vill försäkra oss om att DuvTeaterns arbete går vidare och sprider fler ringar på vattnet i samhället, säger Huldén och tillägger att stödet från finansiärer som Stiftelsen Tre Smeder är fundamentalt för att teatern ska kunna finnas till även i framtiden.
Framtidstro och spännande projekt
DuvTeatern blickar nu mot framtiden som bjuder på nya arbetssätt och nya konstnärer som involverar sig i verksamheten. Bland annat har teatern engagerat en regissör och en koreograf, som leder varsin konstnärlig process, med premiär i november. Därtill arbetar en tredje grupp med mer långsiktiga planer. Detta för att DuvTeaterns verksamhet ska fortsätta sammanföra olika människor och konstnärer och möta publik både inom närtid som långsiktigt. Att dela upp verksamheten i flera arbetsgrupper, hör till en av de förändringarna som teatern implementerat senaste tiden.
Dessutom är DuvTeatern aktuell med ett album med låtar från föreställningen I det stora landskapet. Albumet finns på Spotify, Youtube Music och övriga musiktjänster.
– DuvTeatern är ett fint exempel på en meningsfull verksamhet som fyller en mycket viktig funktion i samhället, såväl för publiken som konstnärerna och skådespelarna. För Stiftelsen Tre Smeder var det en självklarhet att ge DuvTeatern ett extra stöd under den svåra tid de precis tagit sig igenom. Samhället behöver mångsidig kultur som bidrar med såväl glädje som viktiga insikter, kommenterar Stiftelsen Tre Smeders ombudsman Patrik Lerche.