- stärka ett mångkulturellt Helsingfors där det svenska har en självklar roll, synlighet och relevans.
- bidra till att skapa kvalitativ och engagerande verksamhet, innehåll, mötesplatser och nätverk på svenska.
- möjliggöra intressant och attraktivt svenskspråkigt innehåll i vardagen, även i finskspråkiga sammanhang.
- bidra till inkludering, nytänk och utveckling med ett hållbart framtidsperspektiv.
- främja delaktighet och förankring i lokalsamhället för helsingforsare i alla åldrar.
Anvisningar för att ansöka
Informationsfilm inför ansökan i september
Ansökningstiden för understöd år 2024 är inom mars respektive september. Du kan lämna in din ansökan under ansökningstiden fram till utgången av den sista dagen i månaden. Du kan söka om understöd för flera olika ändamål i samma ansökan.
Ansökningstiden för kategorierna småbarnspedagogik och grundläggande utbildning samt andra stadiet och fritt bildningsarbete är år 2024 inom mars månad. . Begreppet fritt bildningsarbete inbegriper enbart medborgarinstitut, folkhögskolor, idrottsinstitut, studiecentraler och sommaruniversitet.
Ansökningstiden för alla övriga kategorier är år 2024 inom september månad för verksamhet påföljande år.
Vi beviljar understöd till arbetsgrupper, föreningar och organisationer, men inte till privatpersoner.
Vi beviljar inte studiestipendier, läromedelsstöd, stöd för fältpraktik eller fortbildning.
Understöd beviljas inte enskilda skolklasser. Bidrag för verksamhet i svenskspråkiga utbildningsenheter i Helsingfors söks som en helhetsansökan av den lokala Hem och Skola-föreningen eller av skolföreningen inom mars månad.
Informationsfilm om de olika ansökningsomgångarna och tips inför ansökan
Obs! Reservera god tid för att skriva din ansökan. Kom också ihåg att du även kan fortsätta på din ansökan senare.
Beviljade understöd
En förteckning över beviljade understöd de senaste verksamhetsåren finns nedan.
Beviljade understöd 2023
Beviljade understöd 2022
Beviljade understöd 2021
Frågor & svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om främst våra ansökningsformulär och vårt ansökningssystem.
DÅ DU REGISTRERAR DIG
-
> Jag kan inte vårt FO nummer.
Ert FO-nummer hittar du här. Skriv in organisationens namn i sökrutan.
-
> Kan vår förening söka bidrag fast vi inte har ett FO-nummer?
Från och med 1.9.2019 har alla föreningar, som förut inte haft ett FO-nummer, automatiskt fått ett. FO-numret kan kontrolleras adressen www.ytj.fi. Skriv in föreningens namn i sökrutan.
Om ni håller på att registrera er förening och inte ännu fått ett FO-nummer ska ni kontakta oss på info@tresmeder.fi så hjälper till.
-
> Måste man uppge alla arbetsgruppsmedlemmars personnummer?
Ja.
DÅ DU ANSÖKER
-
> Ansökan är gjord med fel användarnamn
Om du gjort ansökan men fel användarnamn ska du göra en ny ansökan med rätt användarnamn. Om du inte skickat in den ansökan som inte är aktuell, kan du själv radera den. Om du redan har skickat in den felaktiga ansökan ska du kontakta oss på adressen info@tresmeder.fi så tar vi bort den.
-
> Hur ändrar jag uppgifterna om medlemmarna i en arbetsgrupp?
Om medlemmarna i arbetsgruppen byts ut då ansökan är inlämnad, ska du kontakta info@tresmeder.fi. En arbetsgrupp som tidigare ansökt om bidrag, kan inte ansöka om bidrag flera gånger med samma inloggningsuppgifter. Arbetsgruppen ska för varje ny ansökan skapa ett nytt användarkonto (med nytt användarnamn och lösenord).
-
> Hur kan jag kontrollera och göra ändringar i mina kontaktuppgifter?
Logga in i ansökningssystemet och välj Användaruppgifter -> Ändra uppgifter om den sökande (längst ner på sidan).
-
> Jag hittar inget lämpligt verksamhetsområde för min verksamhet.
Välj det verksamhetsområde som närmast motsvarar ansökans innehåll. Om du söker för flera projekt, välj det verksamhetsområde som närmast motsvarar din/er huvudsakliga verksamhet.
-
> Kan en arbetsgrupp ansöka om flera bidrag?
En arbetsgrupp kan ansöka om endast ett bidrag för ett specifikt projekt. Om din en arbetsgrupp vill ansöka om flera bidrag för återkommande projekt ska du antingen bilda en förening eller registrera dig som en ny sökande för varje bidrag du vill söka.
Kom också ihåg att du som är arbetsgruppens kontaktperson är juridiskt ansvarig för ett bidrag och för hur det fördelas inom gruppen.
-
> Kan man söka om bidrag retroaktivt?
Nej.
-
> Måste man fylla i alla fält i ansökan om de inte är relevanta för ansökan?
Alla fält som är märkta med den röda texten (obligatoriskt) ska fyllas i.
-
> Måste man skriva sin ansökan på svenska?
Vårt ansökningssystem är på svenska och vi föredrar att ansökan skrivs på svenska. I undantagsfall kan ansökan skrivas på finska eller engelska.
DÅ DU BEVILJATS BIDRAG
-
> Hur gör jag om jag vill betala tillbaka mitt bidrag eller använda det på annat sätt?
Om du av någon anledning blir tvungen att betala tillbaka ditt bidrag ska du mejla info@tresmeder.fi så får du besked om hur du ska göra. Det samma gäller om du vill ändra något annat som gäller användningen av bidraget.
Kom ihåg att nämna orsaken till att du vill återbetala ditt bidrag och referensnumret på din ansökan.
-
> När måste jag senast rekvirera och redovisa ett beviljat bidrag?
Du bör rekvirera bidraget senast 12 månader efter att du fått vårt meddelande om beviljat bidrag. Du bör redovisa bidraget senast 12 månader efter att bidraget utbetalades. Logga in i ansökningssystemet för att rekvirera och redovisa.
DÅ DU REDOVISAR
-
> Var hittar jag redovisningsblanketten?
I det mejl som du fick då bidraget betalades ut finns en länk till vår elektroniska redovisningsblankett. Du kan också logga in i ansökningssystemet och öppna blanketten där.
Registerbeskrivning
Med anledning av den nya dataskyddsförordningen har stiftelsen gjort en registerbeskrivning som finns att läsa här: Registerbeskrivning per 10.4.2024